Реформа освіти в школі: директорів мінятимуть кожні 6 років, а вчителям запропонують контракт

11:22, 05.07.2017
Реформа освіти в школі: директорів мінятимуть кожні 6 років, а вчителям запропонують контракт

Міносвіти хоче змінити радянську систему навчання на сучасну

Міністерство освіти вносить до Верховної Ради законопроект з реформування української школи. Політолог та експерт Кирило Сазонов поспілкувався з представниками міністерства та з'ясував, які зміни пропонує реформа, та пояснив:

 

1. Директори шкіл працюватимуть по дві каденції (по 6 років) в одній школі. Ніяких директорів, які просиділи на цій посаді 40 років більше не буде. Ця ротація забезпечить приплив молодих і прогресивних кадрів.

 

2. Закон розширює права тих, хто вчить, і одночасно тих, хто вчиться. Все просто - варіантів і способів здобування освіти буде більше.

 

3. Щодо грошей. На освіту хочуть виділяти 7% ВВП. Зарплата вчителя щонайменше 4 прожиткових мінімуми. Це маркери, які Міносвіти хоче закріпити в законі. Яка палка дискусія з цього приводу йде з Мінфіном, ви можете самі уявити.

 

4. Переходимо від школи, яка фактично нашпиговує дитину просто набором знань, до школи компетентності. Тобто не мертві знання, а вміння їх застосовувати на практиці і працювати в групах. Звучить красиво, але це не просто гасло. Велосипед винаходити не стали, просто взяли європейську модель і адаптували її під нашу реальність.

 

5. Дванадцятирічки таки введуть, але діти не втратять рік. Зараз навчання на бакалавра відбувається за формулою 11 + 4 (школа + ВНЗ). Буде 12 + 3. Зараз 11-річні школи на європейському континенті збереглися тільки в Росії, Білорусі та Україні. Так що, крок цілком логічний, тому що це крок у правильному напрямку.

 

6. Контроль за роботою педагогів заберуть у місцевих управлінь освіти і передадуть новій незалежній інспекції якості знань. Навіщо нам взагалі районні та міські управління освіти з такою кількістю чиновників, тепер взагалі незрозуміло. Але це питання не до міністерства - цей натовп чиновників утримує і набирає місцева влада.

 

7. Законопроект зруйнує монополію інститутів післядипломної освіти. Учитель сам буде вибирати, де і як він збирається підвищувати свою кваліфікацію. А потім пропонують добровільну сертифікацію. Стимул - після успішного складання + 20% до зарплати.

 

8. Ставимо хрест на всіх тіньових фінансових потоках в школах. Це традиційні збори «на штори». Бо ситуація абсурдна. Децентралізація, кошти передали на місця, грошей стало більше, їх виділяють на ті ж ремонти шкіл вже зовсім в іншій кількості, а з батьків на ремонт все одно збирають. Тепер на сайті кожного навчального закладу адміністрація буде зобов'язана вказувати кожну копієчку. Скільки і з яких джерел прийшло і скільки на що витратили.

 

9. Цей пункт не тільки про школу, а й про ВНЗ і науку в цілому. Вводиться окремою статтею термін «академічність доброчесності». І там, крім усього іншого, є і чіткі критерії «академічної недоброчесності». Це плагіат, фальсифікації, невірне оцінювання - багато всього. Отже, ряди липових кандидатів і докторів зрідіють. І це вірно.

 

10. Створять спеціальне агентство, яке нарешті познайомить систему ПТУ з реальним ринком праці. Бо зараз ці дві реальності взагалі не перетинаються. А повинні працювати синхронно. У перспективі щодо ПТУ буде окремий закон, зараз його готують разом з ЄС за їхніми стандартами і під їхнє фінансування. Інтерес європейців зрозумілий - кваліфікованих робітників там теж не вистачає, і вони готові вчити наших.

 

11. Мова в освіті зараз регулюється законом Ківалова-Колесніченка. У новому законі щодо ВНЗ мова нацменшин використовуватиметься як додатковий предмет виключно там, де він потрібен для роботи. Бо якщо лікар збирається працювати в угорському селі чи райцентрі, він повинен, хоча б розуміти мовою місцевого жителя, що у того болить. Все викладання українською. Зрозуміло, що в школах це за день не зробиш, але переходитимемо, щоб випускники змогли на рівних конкурувати з іншими при вступі до ВНЗ. Крім того, в законі буде окремо прописано поняття корінного народу - це для кримських татар.

 

12. Щодо приватних шкіл і садків - вводиться формула «гроші ходять за дитиною». Вирішувати питання необхідно, бо державних шкіл та садочків категорично не вистачає. Приклад - велика школа на Позняках, розрахована на 1100 дітей. Зараз там навчаються 2500 учнів і моментально побудувати потрібну кількість шкіл неможливо. Питання вирішується з Мінрегіонбудом, у них вже є свій законопроект щодо правил забудови і необхідного створення таких об'єктів в нових районах, але коли це ще перейде від проекту до реальних навчальних місць? Так що, приватники рятують.

 

Він також додав, що тривають дискусії щодо роботи вчителів за контрактом.