Інфляція близько: що очікує на гривню і гаманці українців у 2017-му

05.01.2017
Інфляція близько: що очікує на гривню і гаманці українців у 2017-му

(Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.)

За купівельною спроможністю населення Україна є найбіднішою державою в Європі.

Тому на сплеск покупок, зумовлений збільшенням мінімальних зарплат та дуже незначною надбавкою до мінімальних пенсій, можна не розраховувати.

Купівельного екстазу не буде — він існує лише в уяві Прем’єр-міністра Гройсмана, який сподівається за рахунок більшого обсягу проданих товарів наповнити бюджет.

Річ у тім, що загального здорожчання товарів не уникнути — інфляція вже на порозі і, прикидаючись веселим Сантою, стукає в наші двері. От тільки в мішку цього «Санти» не надто приємні сюрпризи. Зокрема, й ті, про які йтиметься нижче.

Долар

Із курсом долара пов’язано дві новини. Добра й погана. Остання в тому, що під кінець 2017 року американська валюта, цілком вірогідно, доповзе до позначки 30 гривень за долар.
 
Але добра новина в тому, що цю позначку долар не перетне — вимогою Міжнародного валютного фонду, на чий транш розраховує Україна, є утримання національної валюти стабільною. Так, принаймні, стверджує аналітик «Агропромбанку» Ігор Львов, якого цитує видання Finance.ua.
 
«Офіційно можемо почати рік iз курсу 26,5 грн. за долар і закінчити на 28 грн. за долар. Але на чорному ринку, швидше за все, долар коштуватиме 29,5 грн.», — говорить Львов.
 
Експерти стверджують, що на здешевлення гривні впливатиме потреба держави обслуговувати зовнішній борг та закупівля імпортного газу. Нагадаємо, що в проекті держ­бюджету на 2017 рік курс долара закладено на рівні 27,2 грн.

Бензин

На ціноутворення в царині палива впливають три чинники: курс долара, підвищення/зниження ставки акцизу та світові ціни на нафту.
 
З курсом долара все зрозуміло — він тягне за собою решту показників. Як кажуть експерти ринку, кожні 10 копійок, на які «під­стрибує» долар, автоматично додаються до ціни за літр бензину.
 
З акцизами (непрямими податками, котрі закладаються в ціну товару) теж усе ясно. Чим більший акциз — тим вища ціна.
 
Ухвалюючи державний бюджет на 2017 рік, народні депутати внесли низку правок до Податкового кодексу. Зокрема, збільшили базові ставки акцизів на бензини, дизельне паливо і скраплений газ.
 
Але на ціну палива для українців це майже не вплине. Адже паралельно з підвищенням базової ставки Верховна Рада скасувала роздрібний акциз iз АЗС.
 
Сумарне податкове навантаження не змінилося, бо з двох акцизів зробили один. А на скраплений газ сумарний акциз навіть став меншим, ніж раніше, — говорить директор консалтингового агентства «А-95» Сергій Куюн.
 
Тому учасники ринку не очікують значних змін у вартості палива через акциз, резюмує він.
 
Проте залишаються ще світові ціни на нафту. Як справи з ними? Якщо коротко, то складно. Недавні збори ОПЕК (країн — виробників нафти) мали наслідком домовленість про зниження вироблення нафти, на що відразу ж зреагували спекулянти.
 
Якщо нафти буде менше, то вона, відповідно, стане дорожчою. (На це дуже розраховує Росія, однак iдеться зараз не про неї). Очікується, що у 2017-му середня ціна виросте на 10 доларів за барель — iз 45 до 55 доларів.
 
Ціна, таким чином, поповзе вгору. А будучи помноженою на хирлявість національної валюти, додасть до вартості літра бензину «зайві» 2-3 гривні.

Алкоголь і тютюн

До речі, про акцизи. Вони зросли не лише на бензин, а й на інші групи товарів. Це торкнулося й «міцного» алкоголю, акциз на який збільшився на 20%, i вин та слабоалкогольних напоїв (+12%). Акциз на пиво виріс на 2,78 грн. за літр.
 
У результаті ціни на горілку з усіма сплаченими податками, за прогнозами директора ТОВ «ЛВН Лімітед» (ТМ Nemiroff) Юрія Сорочинського, виростуть на 10-15 грн. за 0,5 л.
 
Ігристі та кріплені вина, за словами директора асоціації «Виноградарі та винороби України» Сергія Михайлечка, подорожчають на 30%. 
 
Ухвалення нових акцизів «призведе лише до одного — підвищиться податковий тиск на легальних виробників. Щоб якось утримати ціни від істотного злету і не відштовхнути покупця, виробникам доведеться віддавати частину свого прибутку державі.
 
На даний момент більшість виробників періодично продають свою продукцію з нульовою маржею, щоб ціни на їхню продукцію залишалися незмінними.
 
Але нові умови качнуть чашу терезів на бік неминучого подорожчання продукції», — коментує стан речей Сорочинський.
 
Що ж стосується курців, то для них новини також кепські. Акциз на тютюнові вироби підвищився з нового року на 40%. За тисячу цигарок iз фільтром заплатять 445,56 грн. замість нинішніх 318,26 грн. У роздрібній торгівлі сигарети в середній ціновій ніші (18-22 грн.) подорожчають на 4-6 грн. — до 23,4-28,6 грн. за пачку.

Продукти

Але затягувати паски доведеться не лише адептам шкідливих звичок. За даними аналітиків, «передноворічні ціни» зірвалися з ланцюга, не чекаючи ані підвищення зарплат, ані рішень Верховної Ради.
 
Збільшення вартості продуктів харчування спостерігається з початку грудня, говорить генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.
 
«Новий рік для більшості українців є одним iз найбільших свят, тому ми спостерігаємо підвищення цін. З іншого боку, цього року в нас відчувається велика конкуренція на ринку торгівлі. І торгові мережі, конкуруючи між собою, уже відкрили акції на 20-40% знижки на передноворічні продукти харчування, які ми традиційно кладемо на новорічний стіл», — каже Дорошенко.
 
І додає: «Ключові чинники, які впливають на ціну: перше — це світова ціна на продукти харчування, друге — це курс долара, третє — це інфляція у 2017-му, яку закладає Кабінет Міністрів у бю­джет 2017 року. Якщо інфляція у 2017 році буде 10-12%, ми побачимо, що продукти харчування подорожчають на 12%, а максимум — на 15%», — говорить він.

Нехарчові товари

Ми недарма почали наш огляд iз бензину, адже частка палива в собівартості товарів і послуг становить від 15% до 30%.
 
Вона менша в ціні промтоварів, оскільки ті перевозять великими партіями і, як правило, на далекі відстані, і більша — у вартості продуктів, що доставляють у магазини невеликими «траншами» щодня.
 
Таким чином, здорожчання бензину автоматично потягне за собою збільшення ціни на будь-які інші категорії товару. І це, до речі, стосується не тільки бензину, а й підняття мінімальних зарплат, якими нас «побалував» уряд. Бо зарплати також закладають у ціну готової продукції.
 
Частка зарплати в собівартості товару становить 20-25%, але треба розуміти, на скільки вона в середньому по галузі відрізняється від мінімальної.
 
Якщо середня зарплата вища за 3200 грн., її вплив на ціну товару буде невеликим, тому що заробітки вище вiд мінімальних навряд чи піднімуться, говорить президент Украналітцентру Олександр Охрiменко.
 
Словом, за найскромнішими підрахунками, промислові товари здорожчають мінімум на 5%.
 
Максимум же становить 20% — це вже з поправкою на нові мінімальні зарплати, якщо йдеться про продукцію вітчизняних виробників. Якщо ж говорити про імпорт, то ціни на нього ростимуть пропорційно стрибкам долара.

Перевезення

У соцмережах невесело жартують про те, що у світлі останніх подій найвигіднішим капіталовкладенням 2017 року буде закордонний паспорт i квиток в один бік. Проте тих, хто залишається в країні й навіть планує мандрувати нею, мають зацікавити розцінки на пасажирські перевезення.
 
При цьому такі «дрібниці», як ціни на міські «маршрутки» (які вже зросли), ми навіть не братимемо до уваги. Не торкатимемося й автобусних маршрутів, вартість яких упирається у той-таки бензин. Почнiмо відразу з головного — з Укрзалізниці. Бо вона «радує» як ніхто інший.
 
Компанія цього року вже підвищила тарифи на вантажоперевезення на 25%, а пасажироперевезення — на 35%, передає агентство УНІАН, котре поспілкувалося з директором департаменту ­державної політики в галузі залізничного транспорту Міністерства інфраструктури України Олександром Федоренком.
 
За словами Федоренка, ця індексація залізничних тарифів закладена в проект фінансового плану Укрзалізниці на 2017 рік, який уже схвалено в Мінінфраструктури і який найближчим часом буде відправлено на зовнішнє пого­дження до Мінфіну та Мінекономрозвитку.
 
Директор залізничного департаменту зазначив, що необхідність перегляду тарифів виникла у зв’язку зі зростанням цін на продукцію, що закуповується для потреб залізничної галузі, зокрема на дизельне паливо та електроенергію.
 
І хоч ми прекрасно розуміємо проблеми Укрзалізниці, де зношеність рухомого складу становить 90%, пересічному пасажиру від цього, погодьмося, легше не стає.

Тарифи ЖКГ

Насамкінець згадаємо й про нашу «любу» «комуналку». Тут зростання тарифів упирається в те, як варіюватиметься ціна газу.
 
Згідно з прогнозом, середня вартість газу на світових ринках у 2017 році становитиме понад 210 доларів за тисячу кубів, а в 2018-му перевалить за 220.
 
Безумовно, це позначиться на вартості газу для споживачів, тим більше що наші зарубіжні кредитори, в першу чергу МВФ, вимагають поступового приведення цін до рівня економічно обґрунтованих.
 
Отже, якщо ціна імпортного газу зростатиме, а гривня девальвуватиме, наступний стрибок цін на послуги ЖКГ є неминучим.
 
Підвищення вартості газу зумовить здорожчання опалення та гарячої води відразу на 55-60%. Тому ті «вбивчі» платіжки, які українці отримали минулоріч, — іще далеко не кінець історії.
 
Що стосується електроенергії, то графік підвищення вартості кіловат-години складено до березня 2017 року і представлено НКРЕ.
 
Якщо з 1 вересня 2016 року мінімальна ціна кіловат-години становила 71 коп. (при споживанні до 100 кВт-год./міс.), а максимальна — 1,64 грн. (при споживанні понад 600 кВт-год./міс.), то з 1 березня 2017 року вартість електроенергії виросте до 90 коп. і 1,68 грн. відповідно.
 
Словом, нам не вдалося відшукати ту царину, де ціни на товари чи послуги залишалися б сталими або навіть знижувалися. За всіма прогнозами, 2017 рік не відрізнятиметься від «попередників» — він посадить наші гаманці на жорстку гривневу та/або доларову дієту.
 
Забезпечено житимуть тільки власники е-декларацій, яких так запально обговорював соціум.
 
Бо коли в трилітрових банках зарита пара-трійка мільйонів, можна не боятися навіть інфляції, яку принесе на своїх крилах Вогняний Півень. Проте більшість українців він таки істотно дзьобне по тім’ячку.