Горор, який завжди з тобою: рецензія на роман «Лучший возраст для смерти» Яна Валетова

18.09.2018
Горор, який завжди з тобою: рецензія на роман «Лучший возраст для смерти» Яна Валетова

1954 року вийшла похмура притча британця Вільяма Ґолдінга «Володар мух».

 

То був невеликий, але важкий камінчик, що спричинив лавинний зсув колективної свідомості — віру у «людськість» людини, що панувала з античності, заступило розуміння homo sapiens, як найдосконалішого хижака на Землі.

 

Змиритися з цим було важко, тож Нобелівську премію Ґолдінгові дали аж за тридцять років по тому. І дали, гадаю, не за мізантропію, а за рецепт протиотрути. 

Від аґресії людину втримують соціальні інституції. Навіть не сім’я, як уважав потужний, але авантюрний інтелектуал Карл Маркс. Сім’я є первісною ланкою суспільства в тому сенсі, що є найпростішою його ланкою, максимально наближеною до людини. Полігамія зникла, коли розвинулася соціальна ієрархія, а не навпаки. Власне, «утворення» сім’ї й було запобіжником супроти некерованого хаосу людської аґресії. Лєнін це добре розумів і на початках своєї людоїдської кар’єри навіть планував скасувати інститут шлюбу. Це насправді було би «до основанья», але йому на заваді став «опір матеріалу»: хоч як дивно, але саме бандитська влада 1917—1918 років не дала зруйнувати традиційний шлюб — влада «понятій» також має сім’ю за інструмент стримування; згадайте історію дона Карлеоне.
 
Але як би виглядав світ, коли сімейний інститут удалося б «скасувати»? «Всё замерло — из мира вынули батарейки... Добро пожаловать в реальный постапокалипсис!.. Прошлого не будет. Будущего не будет. Будет только настоящее, здесь и сейчас», — таке «тут і зараз» дуже нагадує безінстутиційний світ кам’яних віків, де «просто ели младших». Отже, останній роман письменника, що вміє-любить нажахати читача: Ян Валетов, «Лучший возраст для смерти» (Х.: Фоліо, 2017).
 
Власне, це те саме, що й «Володар мух» (див. «УМ» від 04.09.2018). Обидві історії — з життя інстинктів. Різниця тільки в жанрах. У британця — притча, в українця — модельний реалізм. І там, і тут початкову експозицію віддано на відкуп deus ex machine: у Ґолдінга — глухо згадана авіакатастрофа, що закидає підлітків на безлюдний острів, у Валетова — вибух у військовій лабораторії, де розробляли ідеальну біологічну зброю. Радше, навіть, назвати ту зброю календарною: мікроб убиває кожного рівно у вісімнадцятий день народження. Вірус призовного віку виходить з-під контрою й миттєво знищує геть всіх дорослих. Тут фантастика закінчується. 
 
Далі спостерігаємо блискавичну деґрадацію людської спільноти. Буквально кілька днів — і «власть у того, кто может убивать безнаказанно». Точнісінько, як у Ґолдінговій книжці. Ніби дивимося зворотнє перемотування кіна: з цивілізованої демократії постають режими Лєніна—Гітлера—Путіна.
 
Локальні лідери ростуть як поганки — у найнесподіваніших місцях. Раніше подібне добре описали Марина та Сергій Дяченки: «Місцевий бог, регіональний такий... Генерал-страх, що формує реальність» (Самум. — Х.: Фоліо, 2011; Vita nostra. — К.: Зелений пес, 2007). Критики, рефлексуючи над «Володарем мух», навперейми голосили: головний конфлікт там — між лідерами. Ні, там не конфлікт, а констатація. Як про те слушно значить Ян Валетов: «Конфликт лидеров всегда неизбежен. Чтобы он разгорелся нет необходимости ни в чём, кроме наличия лидеров». Відтак, життєве кредо кожного такого лідера чи то у Ґолдінга, чи у Дяченків, а чи у Валетова — ніби з-під копірки: «Пусть наши враги сдохнут первыми!». Отже, як і в прадавні часи, єдиним способом життя стає війна.
 
А війна то і є масово вивільнена аґресія. Усі інституції западають без сліду. Хіба що можна назвати дипломатією таке: «Раз всех убить нельзя, — пожал плечами Бегун, — то придётся договариваться». Повна відсутність будь-яких гарантій. Авжеж, «чел живёт верхом на бомбе, в голове даже не тараканы — жуки с ладонь величиной! Мало ли что жуки ему нашепчут?». Єдина санітарна мотивація — і то у кращому з описаних у романі випадку — ненависть: «Я хочу, чтобы вы сдохли. Все. Это и будет для остальных шансом на новую жизнь».
 
Але за нове життя думають і тут. Звісно, не «стая мелочи, вообразившая себя героями «Безумного Макса», — у тих просто не встигла сформуватися речовина для думання. А от розмисли позитивного лідера — того, що не забув про інституції зниклого батьківського світу й нібито щиро дбає про кожного, хто трапив до зони його відповідальності. Він здає собі справу, що повернутися до демократії зі своїм народом тепер можна лише через диктатуру: «У нас нет другого выхода, мы превратим их в стадо. Мы отнимем у них право выбора... Если мне для этого придётся лгать, я буду лгать». Фінський філософ Тармо Куннас ніби коментує матрицю подібної логіки: «Битва за справедливість теж може оголити тваринний пласт людської душі» (Зло. Розкриття сутності зла у літературі та мистецтві. — Л.: Видавництво Анетти Антоненко; К.: Ніка-Центр, 2015). А опонентка нашого лідера у відповідь на його надію потім вирулити назад, до «західних цінностей», каже: «Вернуться назад будет гораздо труднее. И захотят ли возвращаться?». Потім, по війні?
 
Вільям Ґолдінг, бойовий офіцер британ­ського військово-морського флоту, написав свого «Володаря мух» саме по війні: «Я став розуміти, на що здатні люди. Кожний хто пройшов війну і не зрозумів, що люди творять зло подібно бджолам, що виробляють мед, — або сліпий, або не з повна розуму» (Лауреаты Нобелевской премии. Энциклопедия. А–Л. — Москва: Прогресс, 1992). Казав навіть таке, що йому довго не могли подарувати: «Зла в людині більше, ніж можна пояснити... Кожен міг бути нацистом» (Л.Є.Шкляр, А.Г.Шпиталь. Під знаком Нобеля. Лауреати Нобелівської премії з літератури 1901—2006. — К.: Грамота, 2006). Не певен, що Ян Валетов писав свій роман про нинішню російсько-українську війну. Але підсвідомість диктує своє — сьогодні жоден письменник не в змозі зігнорувати події на Донбасі. Тож, буде цілком виправдано накласти деякі колізії роману на подієву реальність.
 
Головний герой роману Валетова — підліток, що устиг начитатися «тоді»; рудимент старого світу. Власне, це той самий Ґолдінгів окулярник Роха. Англійський автор символізує свого персонажа: саме його скельця запалюють багаття, дим від котрого, зрештою, привертає увагу «цивілізації» у вигляді крейсера. І саме Роху вбивають здичавілі однолітки, аби не заважав своїми книжковими сумнівами узурпувати владу. Персонаж Валетова — такий самий ізгой, але тут він, його знання, перемагають. Бодай, на короткій дистанції.
 
Утім, то є виключення із правил, що діють в романі. У спільноті, члени котрої живуть лише до вісімнадцяти років, панує на перший позір логічна думка: «Что делать со знаниями — любыми знаниями — если нет времени их накопить и передать?». Та раптом десь там у п’ятисотсторінковому тексті з’являється шокуюча підрядкова примітка: «Ханна вспоминает монолог Гамлета из одноимённой шекспировской трагедии». Шекспір у декораціях «Шаленого Макса»?
 
А може, той Гамлет — нібито абсолютно зайвий у ритмі гонитви-виживання, — і творить у людській свідомості ген імунітету, що зберігає біологічний вид від сповзання у дикість? Гаролд Блум, один зі світових топ-критиків, вважаючи Шекспіра верхів’ям літературного канону, пише, зокрема, й таке: «Шекспір не зробить нас кращими і не зробить гіршими, але він може навчити нас чути себе, коли ми говоримо до себе. Відповідно, він може навчити нас приймати зміни у нас самих і зміни в інших» (Західний канон: книги на тлі епох. — К.: Факт, 2007).
Яна Валетова не запідозриш у дидактиці — авжеж, «справжня література не пишеться з моральними намірами» (Т.Куннас). Як не закинути йому й писання виключно «з чистого уподобання оповідати» (вид творчості, котрий Умберто Еко вважав не так письменством, як автотренінгом). Схоже, Ян Валетов належить до от таких: «Багато авторів люблять вставляти в текст підморгування не багатьом кмітливим читачам... Текст є не що інше, як семантично-праґматичне продукування власного Зразкового Читача» (Ім’я рози. — Х.: Фоліо, 2013; Маятник Фуко. — Л.: Літопис, 1998).
 
Хай там як — чи підморгував нам Ян Валетов своїм Гамлетом, чи то тільки здалося, — а непізнаваність суті знання завжди гіпнотизувала узурпаторів. Ми якось забуваємо, що всі режими античного світу були жорстко диктаторськими, перечитайте «Іліаду». Але в історичній перспективі вони торували шлях до нинішніх ліберальних устроїв. Чи не тому, що й підступні греки, і нахабні римляни не наважувалися тотально нищити культуру знання? Та й безбашенні лицарі середньовіччя стишували сваволю перед монастирськими стінами, котрі, окрім іншого, оберігали книгозбірню, і саме бібліотекарі-посвячені, як переконує «Ім’я рози», традиційно ставали абатами.
 
Коли не гірші персонажі роману «Кращий вік для смерті» ставлять під сумнів накопичення-передання знань, виховання у їхньому новому-короткому світі перетворюється на просте тренування інстинктів. Хто не здатний засвоїти навички воїна або мисливця — нехай іде у «стройбат». «У нас нет времени воспитывать глупых и тще­славных». Зазвичай у казармених спільнотах дурнями вважають дисидентів, а марнославними — геніїв. Без обидвох, як знати, поступ соціуму неможливий. Тож, світла у кінці роману не видно — сама лиш устелена добрими намірами мандрівка до глухого кута.
 
До всього, Ян Валетов гранично ускладнює вихідні параметри свого експерименту: «Не будет бабушек и дедушек». Це не мелодраматичний бонус — ходить про ту ж таки соціологічну символіку: в нормальних країнах бабусі-дідусі — інституційний аналог парламенту, що запобігає необдуманим діям президентів-прем’єрів, тобто батьків.
 
Моделюванням суспільного розвитку і мутацій колективної свідомості у світі, де раптом не стало інституцій («дорослих»), переймається небагато авторів: безкомпромісні умови таких літературних експериментів вимагають доброго письмового вишколу. Коли говорити про успішні спроби, пригадується хіба роман Марини та Сергія Дяченків «Цифровой, или Brevis est» (Москва: Эксмо, 2009). Там дорослі ізолюються через занурення історії у комп’ютерну гру, куди батькам немає доступу (дія розгортається у літньому відпочинковому таборі). Етична деградація підлітків відбувається вибухоподібно — як і у «Володарі мух», у «Під куполом», у «Кращому віці для смерті». В лідери виходить найспритніший хижак — «Цифровой. Полный отморозок». Іще вчора безпроблемні старшокласники збиваються у небезпечну зграю, «у них не мозги — у них кладбище вирусов в голове!».
 
Дяченків насамперед цікавить психологія емоцій, її метаморфози під надмірним зовнішнім тиском. Валетов же сфокусований на психології виживання. «Ты такой, как ты есть, я такая, как есть. Что с этим поделать?». Не те щоб авторові байдужі зміни, що відбуваються в головах персонажів під впливом романних колізій, — але все те ніби зависає поміж рядками. Його увага прикута до здатності максимально використати раніше набутий досвід — досвід виживання, «выбраться отсюда живыми».
 
Це взагалі — весь Валетов, у кожній своїй книжці. Алгоритм гонитви-втечі відшліфовано так, що наразі жоден з українських письменників не здатний конкурувати з ним на екшн-полі. Горор, який завжди з тобою. До останньої крапки. «Оставил после себя ощущение чудом минувшей присутствующих беды», — прокоментовано один з епізодів-зіткнень. По завершенні роману в читача залишається десь таке саме відчуття.