До другого читання Держбюджет-2019 ризикує змінитися до невпізнаваності — економіст

07.11.2018
До другого читання Держбюджет-2019 ризикує змінитися до невпізнаваності — економіст

Найбільшою загрозою при підготовці Держбюджету наступного року експерти вважають передвиборчий популізм українських нардепів.

Вже давно робота над укладенням Державного бюджету не була такою активною і влада не старалася ухвалити документ так оперативно.
 
 
Адже чим раніше державний кошторис буде готовий, тим раніше можна сподіватися на отримання так необхідного Україні траншу від Міжнародного валютного фонду.
 
 
Втім домогтися швидких успіхів нардепам не вдається. 
 
Нова дата, коли Держбю­джет-2019 має розглянути Верховна Рада, — 22 листопада.
 
«Ми вже отримали попереднє схвалення проекту Держбю­джету Верховною Радою, отримали висновки і пропозиції від народних депутатів, — сказав міністр Кабінету Міністрів Олександр Саєнко. — Найближчим часом він буде внесений до парламенту до другого читання. Є всі шанси, що документ буде ухвалено 22 листопада, щоб планово вступили в новий рік без жодних проблем з фінансуванням».
 
Таким чином, країна відкриє для себе шлях для надходження першого траншу кредиту МВФ у розмірі 1,5 млрд. доларів.
 
«Я прогнозую, що ці гроші надійдуть уже після того, як парламент ухвалить бюджет на 2019 рік у цілому як закон, — заявив голова Комітету економістів України Андрій Новак. — Тільки після цього можна розраховувати на цей транш до кінця року». На його думку, одразу після того, як український парламент ухвалив у першому читанні проект бюджету на 2019 рік, МВФ практично відразу підписав нові умови щоді співпраці з Фондом. «Перевели Україну на статус «iз меншими ризиками» і на програму «стенд-бай». І за нею Україна повинна отримати від МВФ 3,9 мільярда доларів у найближчі 14 місяців», — сказав економіст.
 
Утім аж надто тішити себе ілюзіями швидкої перемоги здорового глузду в бюджетному процесі, як вважають аналітики, не варто.
 
«Битва за бюджет — у самому розпалі, — каже фінансовий аналітик Ерік Найман, — а, як відомо, між першим і другим читанням документ стає фатально не схожим на свою першу версію».
 
За його словами, проект Державного бюджету на наступний рік у першому читанні, на щастя, не набув популістських ознак: не було збільшення податкового навантаження, «божевільних» новацій тощо. 
 
«А от у другому-третьому переважно з’являються всякі «хотєлки» різних людей. Утiм нинішній рік має певну особливість: МВФ укотре узяв паузу, ми тарифи на газ для населення підняли на 23,5%, а грошей ще не отримали, — зазначає Найман. — Тому що МВФ вимагатиме узгодити бюджет на 2019 рік. Якщо ми ухвалимо його по-своєму, без узгодження, то гроші від МВФ знову не отримаємо. Тоді в Україні буде повна «жерсть», але вже після президентських виборів: тому що до президентських — ми дотягнемо точно, навіть якщо почнеться криза і почне «сипатися» Польща».
 
Наразі, за його словами, у бюджеті закладене різке збільшення витрат на силовиків, МВС.
 
«Дуже цікава стаття, до чого готуються — не знаю, — зазначає аналітик. — Друге: вони створюють собі резерв, закладають інфляцію. Вони не хочуть повторити помилку цього року, коли було закладено високу інфляцію і велику девальвацію гривні. Цього не сталося, тому в них провал у бюджеті, через це існує недоотримання надходжень». 
 
А тому, за словами Наймана, на 2019 рік укладачі бюджету формують наразі занижені доходи.
 
«За рахунок інфляції вони зможуть їх перевищити і потім витрачати. Тому в поточному варіанті бюджет цілком реалістичний. Крім курсових моментів. Але я туди взагалі раджу не дивитися: в прогнозах бюджету вони або не виконуються, або перевиконуються», — зазначає він і перепитує: «Також, що цікаво, чи не буде вкидання великих витрат буквально в останній момент? Тому що їх потім не буде чим фінансувати, і діра в бюджеті змушуватиме їх знову йти на позики. А вони вже будуть вищими за 10-12% річних у доларі, а українська економіка стільки не заробляє. Це буде означати, що ситуація 2020 році буде, м’яко кажучи, непростою».