Залізниця замість портів: через анексію Криму порти Азовського моря зменшили експорт зерна

05.12.2018

У 2017/2018 маркетинговому році через порти Бердянська та Маріуполя експортували лише 2 мільйони тонн зерна.
 
 
Про це розповів президент Української зернової асоціації (УЗА) Микола Горбачов.
 
 
За його словами, для проходження через Керченську протоку судновласнику необхідно заплатити Керченському порту два платежі, таким чином, кожен із судновласників вимушений був би підтримувати економічні відносини з незаконно анексованою територією. Відтак більшість першокласних зернових компаній вирішили піти з цих портів, що стало причиною значного скорочення експорту зерна з портів Азовського моря за останні два роки.
 
«На даний час Україна протягом сезону експортує близько 45 мільйонів тонн зернових і олійних (середній показник за останні чотири роки), з яких близько 2 мільйонів тонн відвантажують із портів Маріуполя та Бердянська. У цьому регіоні Україна активно торгувала з Туреччиною та Європою саме невеликими кораблями (по 5-6 тисяч тонн), оскільки акваторія Азовського моря не дозволяє вантажити великотоннажні судна», — зазначив Микола Горбачов.
 
Президент УЗА підкреслив, що азовські порти відвантажують лише 5 відсотків від загального експорту зерна, тому на сьогодні ситуація не є катастрофічною. «Ці 5 відсотків можна перерозподілити на інші порти, тому для України в цілому проблем не буде. Але це поганий сигнал для інвесторів, адже там присутні компанії, які вклали гроші в інфраструктуру. Для них це істотні втрати. Ще один мінус — втрата робочих місць, погіршення економічної ситуації в регіоні, такі фактори ніяк не сприятимуть подальшому розвитку бізнесу», — вважає він. 
 
Найбільш важливим аспектом у можливому перерозподілі експортних потоків, на думку Миколи Горбачова, є залізнична логістика.
 
«Українська залізниця — третя за розмірами на Європейському континенті, у нас достатньо залізничних гілок. Проблема ж, яка є на залізниці —  дефіцит локомотивної тяги. І якщо вирішити це питання, такий перерозподіл стане можливим», — підсумував Горбачов. Перші судна вже попрямували в Бердянський морський торговельний порт після повної блокади руху торгових суден через Керченську протоку.