ЄІАС — вищий клас

28.10.2003

      ЄІАС — це єдина інформаційно-аналітична система служби зайнятості України, яка базується на сучасних internet-intranet технологіях. Впроваджуючи систему, Державний центр зайнятості досягає мети: створити інструмент інформаційного супроводу Єдиної технології обслуговування незайнятого населення (ЄТОНН). Вона дає можливість залучати все більше число безробітних громадян до заходів активної політики зайнятості, підвищувати якість обслуговування клієнтів.

      ЄІАС органічно вписується у завдання «Національної програми інформатизації».

      Варто пригадати, що теоретичні розробки Єдиної інформаційно-аналітичної системи служби зайнятості тривали майже два роки, а півтора року велася дослідно-промислова її експлуатація. Однак уже перший рік випробування системи засвідчив її унікальність. Відтак у серпні 2002 року спосіб доведення інформації до суб'єктів служби зайнятості та працевлаштування клієнтів служби зайнятості було визнано департаментом інтелектуальної власності як винахід з надання державних соціальних послуг. Бо ЄІАС дає змогу забезпечити якісно новий рівень соціального захисту населення, кардинально змінює обличчя державної служби зайнятості, сприяє перетворенню її на високоорганізовану державну структуру, яка відповідає сучасним вимогам.
      Саме таким закладом постав перед нами Золотоніський міськрайонний центр зайнятості, який одним із перших базових центрів України опанував ЄІАС. До речі, директор центру Валентина Петрова була одним із авторів Єдиної технології надання послуг державною службою зайнятості.

      ...Двоповерховий старої забудови будинок після ремонту й обладнання його під центр зайнятості мешканцям Золотоноші було важко впізнати. Спочатку, заходячи, відвідувачі перепитували, чи саме тут безробітними опікуються? Та вже через певний час працівники центру таких запитань біля входу не чули.

      На даний час картотека обліку центру зайнятості налічує 1200 осіб і обслуговує як мешканців Золотоноші, так і Золотоніського району — одного з найбільших в області.

      Того, хто вперше переступає поріг цього будинку, одразу запрошує до розмови диспетчер-консультант, робоче місце якого, до речі, комп'ютеризоване. Від цього спеціаліста візитер одержує детальні пояснення, до кого, з якими документами і з яких проблем слід звертатися, одержує докладні відповіді на всі свої запитання. Відтак відвідувача, що звернувся по допомогу в працевлаштуванні, запрошують до реєстраційно-приймального сектора, в якому працює чотири спеціалісти. В цьому секторі концентрується вся інформація про тих, хто потребує роботи, а також про тих, хто її пропонує. Тут розміщено оперативний архів, діючу картотеку безробітних, персональні справи тих, хто проходить навчання і перенавчання, зайнятий на громадських роботах, доглядає дитину до трьох років, інвалідів. Тут же є й архів на осіб, що зняті з обліку протягом двох років. Доступ до всіх архівів і картотеки мають тільки працівники центру зайнятості. Аби в цьому ніхто не сумнівався, в кімнаті висить на видному місці красномовне гасло-пояснення: «У спілкуванні та взаємодії з вами ми дотримуємося принципу конфіденційності». Є й підбадьорливий девіз: «Робота існує для тих, хто її шукає».

      Власне, пошук для себе роботи кожен, хто завітає сюди, може почати сам у секторі, який так і називається — «самостійного пошуку». В папках, на турнікетах, на стендах — листки у файлах  з переліком та адресами наявних вакансій. І не тільки в Золотоніському районі та в Черкаській області, а й по всій Україні. Перелік вакансій із зазначенням професії, можливого заробітку містить і графу надання соціальних послуг, у тому числі й житла. «Як тільки десь з'являється нова вакансія, — пояснила Валентина Іванівна Петрова, — ми одразу ж вносимо її в нашу базу даних».

      У профінформаційному секторі центру зайнятості якраз ішов семінар для тих, хто виявив бажання зайнятися власним бізнесом. Вела семінар Надія Мирошникова — нині директор ательє. За фахом Надія Анатоліївна медик, але залишилася без роботи. Шукала її сама, а потім вирішила звернутися в службу зайнятості. Тут одержала направлення на курси підприємництва та бізнес-планування, закінчила їх, одержала всю допомогу з безробіття одноразово і відкрила свою справу — ательє з пошиття одягу. Відтак Надія Мирошникова не тільки сама працює, а й створила п'ять робочих місць для інших. Таких, хто почав бізнесову діяльність, одержавши одноразово допомогу з безробіття, в Золотоніському міськрайцентрі зайнятості більш як півсотні в цьому році. Саме в профінформаційному секторі на семінарах вони навчалися азам бізнесу, знайомилися з правовими аспектами підприємницької діяльності.

      А в секторі взаємодії з роботодавцями ми стали свідками того, як робили замовлення на робочу силу інспектори відділів кадрів ВАТ «Золотоніське АТП» Любов Радченко та ВАТ «Продтовари» Галина Прохоренкова.

      Тут не тільки приймаються пропозиції про вакансії, а й визначається можливість відкриття дотаційних робочих місць, стажування на робочих місцях, участь у періодичних ярмарках вакансій, тематика зустрічей за «круглим столом» роботодавців і працівників центру зайнятості.

      Словом, Золотоніський міськрайонний центр зайнятості простоїв, так званих вікон і навіть перерви на обід не має — завантажений кожної хвилини, бо щодня сюди у пошуках роботи приходить близько 120 відвідувачів. Але черг немає, люди приходять у призначений час, одержують допомогу. І якби не ЄТОНН i ЄІАС, навряд чи впорався б загалом небагаточисельний колектив центру зайнятості з таким інтенсивним навантаженням.

* * *

      Безперечно, впровадження ЄІАС на всій території нашої держави дасть можливість значно підвищити рівень, ефективність і якість соціальних послуг, які надає служба зайнятості населенню і роботодавцям. Вона повинна об'єднати всі центри зайнятості, розподіливши функції між ними за ієрархією. Частина функцій з місцевого рівня перейде на обласний, ще вище — на державний, що дозволить вивільнити працівників базових центрів для безпосередньої роботи з населенням.

      ЄІАС передбачає створення уніфікованої оперативної бази даних про попит на працівників,  пропозицій робочої сили і можливостей професійного навчання в Україні, а також про можливості електронного взаємообміну з Пенсійним фондом, органами державної влади, субсидій, статистики, податкової адміністрації, соціальними партнерами тощо. Це допоможе скоротити термін обробки документів клієнтів, зменшити кількість довідок, що їм видаються, уникнути розбіжностей даних. Крім того, буде створено інструменти організації, а також інформаційної підтримки управлінських рішень щодо надання послуг, фінансових потоків, персоналу і документообігу служби зайнятості.

      Створення єдиного інформаційного простору дозволить формувати базу даних про вакансії та пропозицію робочої сили на базовому рівні (у межах одного району або міста — в режимі реального часу), за ніч передавати ці дані в регіональний (обласний) центр зайнятості, а з регіонального — в Державний. Як результат — наступного дня в будь-якому центрі зайнятості України та на web-порталі служби будуть наявні дані про вакансії та професійно-кваліфікаційний склад претендентів на роботу не тільки у своєму районі, у своїй області, а й у будь-якому регіоні України.

      Уже сьогодні ті центри, що опанували ЄІАС, звітують про підвищення ефективності своєї роботи, бо автоматизовано функції, які безпосередньо не пов'язані з обслуговуванням клієнтів. Відтак більше уваги приділяється людині, яка звернулася за послугою, — безробітному, а також роботі з роботодавцями та соціальними партнерами. Що й казати: ЄІАС — вищий клас.